Ανάλυση - Ερμηνεία της Αποστολικής περικοπής της Κυριακής 14 Σεπτεμβρίου 2014
Προς Κορινθίους Α΄ Επιστολή Παύλου, Α΄, 18-24:
Το Αποστολικό Ανάγνωσμα είναι ξεκάθαρο. Ο Απόστολος αναφέρεται στη "μωρία" των "σοφών" του κόσμου , που έχουν την απατηλή ψευδαίσθηση της πραγματικής γνώσης, επειδή μελέτησαν και "έμαθαν" κάτι περισσότερο από τους άλλους. Η δε σοφία του Θεού είναι ουχί εκ του κόσμου τούτου, αλλά εξ Ουρανού, αποτέλεσμα της θείας γνώσης και του ποσοστού που ο Κύριος θα επιτρέψει να αποκαλυφθεί δια των θείων Αυτού Ενεργειών εις καθεμία και καθέναν. Πλην όμως, μη σπεύσετε να αναφωνήσετε όσοι κομπορρημονείτε επ΄ αυτού και υποστηρίζετε την απλωτική θεία γνώση ως οδό Θεογνωσίας. Προυπόθεση πάντοτε είναι η επιστημονική γνώση. Τι προυπόθεση; Να ανοίξει ο νοητός οφθαλμός του ανθρώπου και να φωτιστεί ο νους. Ασφαλώς και γίνεται και χωρίς την επιστημονική γνώση, όμως ουδέποτε οι Πατέρες της Εκκλησίας μας δεν απεμπόλισαν την ακαδημαϊκή γνώση αλλά απεναντίας, η πλειονότητα των Πατέρων είχαν σπουδάσει πολλά Πανεπιστήμια της εποχής τους. Έμαθαν και έπραξαν, έπραξαν και έμαθαν. Άλλωστε σήμερα, αν καμαρώνουμε για την Θεολογική γραμματεία και Πατερική Θεολογία είναι επειδή κάποιοι επιστήμονες φρόντισαν να σπουδάσουν στα θρανία και ακολούθως να μεταπηδήσουν στην πράξη αυτή την θεολογική τους κατάρτιση. Η πλειονότητα δε των Πατέρων το καταθέτει με σεβασμό. Όσα δε λέγονται κατά καιρούς από χαρισματικούς γεροντάδες και αγίους άνδρες περί καταφρονήσεως των επιστημόνων δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα, διότι και αποσπασματικά μεταφέρεται ο λόγος και αλλοιωμένος είναι. Όλοι οι γεροντάδες, οι σύγχρονοι, όσοι δε αξιωθήκαμε να γνωρίσουμε δια ζώσης, το τονίζω αυτό, δια ζώσης[Γέρων Παΐσιος, Ιωσήφ Βατοπεδινός, Ιάκωβος Τσαλίκης, Εφραίμ ο παππούς στην Αριζόνα...] έτρεφαν απεριόριστο σεβασμό και τιμούσαν αναλόγως τους θεολόγους επιστήμονες, αρκεί ασφαλώς να κινούνταν οι τελευταίοι σε ορθόδοξα πλαίσια και δόγματα, ως συμβαίνει με το σύνολο των συναδέλφων. Ανόητοι και αρνησίχριστοι υπήρχαν και θα υπάρχουν, όπως και λαοπλάνοι και αυτόκλητοι λαοδιδάσκαλοι. Προσοχή τι λέμε λοιπόν και κυρίως τι κάνουμε γιατί ΥΠΑΡΧΕΙ ΚΑΙ ΘΕΟΣ. Χριστός Ανέστη σε όλους, ο Σταυρός του Κυρίου να μας συντροφεύει από του νυν και εσαεί.
Δημητρίου Π. Λυκούδη